10 tips voor een goed sportritme

Over een aantal dagen is de maand augustus weer ten einde, voor velen betekent dit ook dat de vakantie weer ten einde is. De vakantieperiode kenmerkt zich vaak in een tijd van lekker luieren, gezellige barbecues, een zomerstop en misschien ook wel wat vaker uit eten dan normaal.

Met deze 10 tips heb jij na je vakantie zo weer een goed sportritme te pakken:
1. Stel een doel op
    Doelen, een doel zonder plan blijft slechts een wens.
2. Plan sport in je agenda
    Het vrijmaken van vaste momenten voor je trainingen zorgt ervoor dat je veel minder snel een trainingssessie overslaat.
3. Pak gezonde eetgewoontes weer op
    Tijdens je vakantie is gezond eten er vast weleens bij ingeschoten.
Maar probeer na je vakantie naast je sportritme ook weer een gezond voedingspatroon op te pakken.
4. Loop niet te hard van stapel
     Het is goed als je gemotiveerd bent, maar zorg wel voor regelmaat.
     Je creëert beter en langdurig resultaat als je standaard 2x per week komt sporten, dan 3 weken
     5x in de week komt sporten en daarna 2 maanden niet.    
5. Prikkel jezelf met een nieuwe training
    Zorg altijd voor variatie in omvang en intensiteit van de training. Niet alleen uit fysiologisch oogpunt is afwisseling belangrijk maar ook uit psychologisch oogpunt, zo blijf je gemotiveerd.
6. Sport samen met iemand
     Samen sporten is leuker en werkt motiverend. Bovendien maakt het sociale contact het sporten ook makkelijk.
7. Plan een meetmoment in met de fitness instructeur
     De fitness instructeur is om jou te begeleiden bij je doelen. Om je doel duidelijk in kaart te rengen is het ook goed om je vooruitgang bij te houden. Maak dus nu een afspraak voor het opstellen van een persoonlijk fitness plan.
8. Probeer je zwakheden te verslaan
     Merk je aan jezelf dat je na een aantal weken of maanden terugvalt in je oude patroon. Zoek dan uit waarom of waardoor dat komt. Komt het door te weinig tijd? Ben je niet genoeg gemotiveerd? Probeer je zwakheden te verslaan door ze te benoemen en vervolgens stappen te ondernemen.
9. Plan ook een rust moment in
    Vergeet niet dat het ook zeer belangrijk is dat je je lichaam rust moet geven, dit zorgt namelijk voor herstel.
10. Ga er gewoon voor!